8:00 - 15:00
poniedziałek - piątek
8:00 - 15:00
poniedziałek - piątek
+48 665 404 334
+48 667 338 978
Ewidencja czasu pracy powinna być prowadzona w formie imiennej karty. W przepisach jednak nie ma wzoru jak taka karta powinna wyglądać. Kartę można więc prowadzić w dowolnej formie, tylko pod warunkiem że zawiera informacje dotyczące:
– pracy w poszczególnych dobach, w tym pracy w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5- dniowym tygodniu pracy,
– dyżurów,
– urlopów,
– zwolnień od pracy oraz innych usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,
– w stosunku do pracowników młodocianych – czasu ich pracy przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego.
Zgodnie z art. 94 Kodeksu pracy jednym z obowiązków należących do pracodawcy jest prowadzenie i przechowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących stosunku pracy oraz akt osobowych pracowników.
Zgodnie z obowiązującym od 2019 roku rozporządzeniem w sprawie prowadzenia dokumentacji pracowniczej osoba zatrudniająca pracowników zobligowana jest archiwizować dokumenty dotyczące:
-ubiegania się o pracę;
-nawiązania stosunku pracy;
-przebiegu stosunku pracy;
-zakończenia stosunku pracy;
-odpowiedzialności porządkowej;
-ewidencji czasu pracy, w tym wnioski pracownika (dotyczące np. udzielenia zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych, korzystania z uprawnienia z art. 188 Kodeksu pracy, stosowania nietypowych rozkładów czasu pracy), dokumenty związane ze stosowaniem systemu zadaniowego
czasu pracy, z wykonywaniem pracy w godzinach nadliczbowych, oddaniem dnia wolnego
-dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego;
-kartę (listę) wypłaconego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą oraz wniosek pracownika o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych;
-kartę ewidencji przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, a także wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację.
W jakiej formie prowadzimy akta osobowe?
Prowadzenie akt osobowych wg nowych zasad umożliwia przechowywanie dokumentacji pracowniczej w wersji papierowej czy też elektronicznej. Obowiązek przechowywania teczek w wersji elektronicznej wynosi 10 lat. Jeżeli pracodawca pozostanie przy wersji tradycyjnej, w dalszym ciągu zobligowany będzie do archiwizacji dokumentów przez okres 50 lat.
Zgodnie z art. 229 § 7 Kodeksu pracy pracodawca przechowuje orzeczenia wydane na podstawie badań lekarskich, o których mowa w § 1, 2 i 5, orzeczenia i skierowania uzyskane na podstawie § 1 3 oraz skierowania, o których mowa w § 4a.